" Vanliga " tal som du använder i vardagen är oftast positiva tal. Positiva tal hittar vi ovanför nollan på en termometer eller som en matematiker skulle beskriva det, till höger om nollan på en tallinje.
På samma sätt som det finns minusgrader så finns det tal på vänster sida om nollan på tallinjen.
Nu ska du få lära dig hur man räknar med sådana tal. Vi börjar med addition och subtraktion av negativa tal.
Börja med att titta på filmen. Försök att förstå de olika sammanhangen där negativa tal kan förekomma.
Arbetspass
Du har nu lärt dig vad vi menar med negativa tal. Nästa steg är att vi ska lära oss att addera och subtrahera med negativa tal. Det kan ibland bli lite förvirrande när vi ska räkna med negativa tal. Vi ska titta på ett exempel: 5 - ( -5 ) = 10
Ett minustecken kan betyda två olika saker. Det första minustecknet i exemplet betyder att att vi ska genomföra räkneoperationen subtraktion. Det andra minustecknet talar om för oss att det är en negativ femma.
I exemplet har vi först en positiv femma ( vid positiva tal så sätter vi inte ut ett plustecken framför ). Vi ska sedan minska med en negativ femma.
1 ) Bearbeta texten som handlar om hur du kan räkna med negativa tal. Pröva att göra de tre testuppgifterna. Du hittar testuppgifterna som en länk i övre högra hörnet.
2 ) Du ska nu få lära dig en bra metod som du kan använda när du räknar med negativa tal. Den kallas för " kubmetoden ". Om du har tillgång till svart och vitt a-4 papper så kan du gärna klippa ut 12 st svarta kvadrater och 12 st vita kvadrater.
3 ) Se och lyssna på filmen och arbeta med de räkneövningar som finns i filmen.
4 ) Klicka på länkarna och fortsätt att träna mer i de här övningarna. Arbeta med båda räkneoperationerna addition och subtraktion.
5 ) Använd papper och penna och gör en eller flera egna pyramider. Låt sedan en kompis pröva din räknepyramid.
6 ) Klicka på länken och utmana dig själv i ett spel som handlar om att räkna med negativa tal.
Avslut
Samir och Jonathan arbetar med räkneuppgiften ( - 8 ) - ( - 5 ). De är inte överens om svaret på uppgiften. Vilka olika svar tror du att de väljer mellan ? Samtala med en klasskamrat om hur ni skulle förklara svaret på uppgiften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar